Essential bibliography

This is a purposefully non-exhaustive selection: only fundamental texts (monographs on the artist, catalogs of one man shows on Ranzoni or on the artistic Scapigliatura movement, articles on newspapers and journals that were influential on the culture of the time) are listed here. 

From 1886 to his death in 1899 Ranzoni exhibited only eleven times and always in group shows, mostly in Milan, at the annual August September Exhibition of the Brera Academy, opened to all Italian artists (Esposizione annuale di Belle Arti, Palazzo della Regia Accademia di Brera). The dealer, critic and future painter Vittore Grubicy organized Ranzoni’s first one man show a few months after his death, in January 1890.
Ranzoni has been rediscovered by Margherita Sarfatti, the ruler of Italian art during Fascism, who collected his works and wrote the first monograph. As a result of her patronage, he was always included in the regime’s official exhibitions, whether they took place abroad or in Italy. However, these sporadic inclusions did very little to bridge the gap- still lingering today- between the work’s significance and the lack of awareness of it among art lovers worldwide.

Prior to World War II, three major artists attempted to promote a better critical understanding of his work: Arturo Tosi, Carlo Carrà e Ardingo Soffici. Ranzoni's early biographers were Renzo Boccardi. Giovanni Borelli e Raffaello Giolil : they were able to have access to primary sources, most of which are no longer available.
 The Scapigliatura Exhibition held in Milan at “La Permanente” in 1966 is the very first attempt to present Ranzoni in the context of the milieu which has been his. 


best web design software

1888

Vittore Grubicy, The Italian Exhibition; Illustrated Catalogue of Alberto Grubicy’s Picture Gallery,Milan. Earl’s Court, Londra,

1890    

Vittore Grubicy, Milano, Società per le Belle Arti ed Esposizione Permanente, Catalogo della Esposizione postuma delle opere del pittore Daniele Ranzoni. nei locali della Società di Belle Arti ed Esposizione Permanente in Milano. Organizzata per cura di “Vittore”[Grubicy], scrittore d’arte della “Riforma” di Roma. , Edizione della Permanente

1911

Catalogo illustrato. Esposizione delle Opere di Daniele Ranzoni, (Intra, Ridotto del Teatro), Intra, Tipo-Litografia Almasio, 

Renzo Boccardi, Giovanni Borellli, Vittore Grubicy, Luigi Conconi, Raffaele Giolli, Daniele Ranzoni. Ottanta riproduzioni delle sue migliori opere, Milano, Alfieri & Lacroix,

Renzo Boccardi, Commenti e frammenti. L’arte del Ranzoni e l’Esposizione di Venezia, in “Il Marzocco”, 24 settembre 

Renzo Boccardi, Le isole di Saint Léger, in “Verbania”, ottobre 

Ardengo Soffici, Un artista sacrificato: Daniele Ranzoni in “La Voce”, Firenze 28 Ottobre 1911; ripreso in Scoperte e massacri, Firenze, Vallecchi Editore, 1919 e in Trenta artisti italiani e stranieri , Firenze, Vallecchi Editore, 1950. 

1923

Raffaele Giolli (edited) Catalogo Mostra retrospettiva di Daniele Ranzoni, Circolo d’Arte e d’Alta Coltura, Milano

Carlo Carrà La mostra di un grande pittore Lombardo. Daniele Ranzoni, in “L’ambrosiano”, Milano,2 febraio,

Margherita Sarfatti, Daniele Ranzoni, in “Il Popolo d’Italia”, 9 marzo

1924

Carlo Carrà, Daniele Ranzoni, con trentadue riproduzioni in fototipia [Italian and French versions ) Roma, Ed. di “Valori Plastici”

1926

Venezia, Palazzo dell’Esposizione, XV Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia, Sala 25 - Mostra individuale di Daniele Ranzoni (1843-1889), commissari Renzo Boccardi, Raffaele Giolli, Arturo Tosi, XV Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia, Sala 25

1931


Carlo Carrà, La scapigliatura milanese e il problema Ranzoni Cremona, in “L’Ambrosiano”, 15 aprile 

1932

Carlo Carrà, Pittori romantici lombardi, in “L’Arte per tutti”, Roma, Istituto Nazionale L.U.C.E., Bergamo, Istituto Italiano d’Arti Grafiche

1934

Arturo Tosi Disegni di Daniele Ranzoni, Milano, Ariel
 
Agostino Mario Comanducci, I pittori italiani dell’Ottocento. Dizionario critico e documentario, pp.578-580. Casa Editrice Artisti d’Italia S.A., Milano 

1935

Margherita Sarfatti, Daniele Ranzoni, Roma, Reale Accademia d’Italia, 

Carlo Carrà, Revisioni critiche: Ranzoni, in “L’Ambrosiano”, 23 luglio 

1942

Carlo Carrà, Daniele Ranzoni, in “Scena Illustrata”, settembre

1952    

Marco Valsecchi (edited) Catalogo della  Mostra Troubetzkoy-Ranzoni, Verbania-Pallanza Kursaal

1953

Piera Imbrico, Disegni inediti di Daniele Ranzoni, in “Bollettino Storico della provincia di Novara”, gennaio-giugno

1955

Severino Pagani, La pittura lombarda della Scapigliatura, Milano, Società Editrice Libraria,

1959

Piera Imbrico, Omaggio a Daniele Ranzoni, in “Bollettino Storico per la provincia di Novara”, gennaio-giugno 

Marco Valsecchi, Ranzoni riscoperto. Tra le nebbie di Londra dipinse il sole lombardo, in “Il Giorno”, 15 novembre 

1966

Bénézit, Dictionnaire critique et documentaire des peintres, sculpteurs et graveurs de tous les temps de tous les pays, 6ème édition revue et corrigée sous la direction des Héritiers de Bénézit, Tome Septième, p.116. Paris, Librairie Grund

1985

Ernesto Solari (edited), Catalogo della Mostra di Como, Salone del Broletto, Il Dossi e gli amici scapigliati, Manifestazione per il Bicentenario manzoniano, giugno in collaborazione con la famiglia Pisani Dossi).

1989

Annie-Paule Quinsac (edited) Daniele Ranzoni 1843-1889, catalogo della mostra di Milano presso il Palazzo della Permanente, Milano, Mazzotta Editore,

Piera Imbrico, Daniele Ranzoni (Intra1843-1889), Intra, Alberti Libraio Editore     

1997

Annie-Paule Quinsac, Daniele Ranzoni. Catalogo ragionato dei dipinti e dei disegni Milano, Skira,

2001

Ada Masoero (edited) Catalogo della mostra di Milano, Palazzo Reale, Dalla Scapigliatura al Futurismo. Milano, Skira

2009

Annie-Paule Quinsac (edited) Catalogo della mostra di Milano, Palazzo Reale, Scapigliatura, Venezia, Marsillio 

2017

Annie-Paule Quinsac (edited) Catalogo mostra Milano, Gallerie Maspes, Ranzoni. Lo scapigliato maudit, Milano, Grafiche Antiga 

-

-

-

-

Ranzoni in Public Collections

Only eight Museums, all of them in Northern Italy, own a few of Ranzoni’s works, most of his works being in private collections. The most important nucleus in public collections is divided between the Landscape Museum in Pallanza-Verbania and the civic collections in Milan, Galleria d’Arte Moderna and Castello Sforzesco. These two are the only public collections which possess both drawings and paintings. The municipal “Galleria d’Arte Moderna Paolo e Adele Giannoni” in Novara holds in permanent loan the two paintings of the Collegio Caccia, Ritratto di Giovane Donna and Fratello e sorella. Since the publication of the Catalogue raisoné, the museums of  Varese (Castello di Masnago),  Biella (Museo del Territorio Biellese) and Pavia (Castello Visconteo) have acquired through donation one or two paintings , oil or watercolor. The Picture Gallery of the Fondazione Cassa di Risparmio in Tortona has bought one painting.

Mobirise
Ascona from the  Saint Leger Islands 1886 Oil on canvas  60 x 95 cm 

We would like to thank all those who have participated to this project.

CONTACT US

© Copyright 2018 Annie Paule Quinsac - All Rights Reserved